Budowa opon całorocznych
Opony całoroczne istnieją na rynku już od bardzo wielu lat, ale ich popularność wzrosła dopiero w ostatnich latach, kiedy to zimy zaczęły się robić coraz delikatniejsze, a śnieg zaczął pojawiać się naprawdę rzadko.
Budowa ogumienia całorocznego
Jak sama nazwa wskazuje opony całoroczne posiadają cechy zarówno opon letnich, jak i opon zimowych zachowując równowagę na tyle, aby zapewnić użytkownikom ruchu drogowego bezpieczeństwo zarówno latem, jak i zimą.
Opony letnie są zdecydowanie twardsze niż opony zimowe, aby lepiej wytrzymywać wysokie temperatury i być przy tym mniej podatne na ścieranie. Ich bieżnik jest dużo mniej agresywny, a rowki między poszczególnymi elementami powierzchni opony są nieco szersze niż w wersji zimowej dzięki czemu odprowadzanie wody z powierzchni stykania się opony z powierzchnią jezdni przebiega zdecydowanie sprawniej.
Opony zimowe są miękkie, dzięki czemu są lepiej przystosowane do jezdni oblodzonej i pokrytej śniegiem – czyli takiej o niewielkiej przyczepności. Ogumienie zimowe posiada również charakterystyczne lamele, czyli nacięcia na bieżniku, które dzięki odpowiedniej mieszance gum rozszerzają się podczas jazdy chwytając i szybciej dzięki temu odprowadzając śnieg, błoto oraz wodę. Przykładem takich opon może być Hankook Winter i-cept RS2 W452.
Opony całoroczne posiadają zwykle średnią twardość, dzięki czemu są złotym środkiem do jazdy w trakcie lekkich zim i niezbyt gorących sezonów letnich. Ich bieżnik zwykle podzielony jest na kilka obszarów, z których część radzi sobie lepiej z okresem letnim, a część z okresem zimowym.